Container Icon

Kelebihan Bulan Syaaban.


Assalamualaikum wrt..di sini saya nk kongsi ngan kawan2 semua antara kelebihan bulan syaaban.. sama2 la kita manfaatkan bulan yg mulia ini dengan melakukan plbagai amalan…

Syaaban adalah bulan Rasulullah saw…bersabda Baginda yg maksudnya, “Di namakan dengan syaaban (berserak-serak) itu adalah kerana di dalamnya terdapat banyak kebajikan yg berserak-serak.”

Antara kelebihan bulan syaaban ;

*Setiap amalan kebajikan akan di gandakan oleh ALLAH dgn 700 kali ganda.

*ALLAH akan menurunkan rahmatNya serta memberikan pengampunan umum kpd hambaNya.

*sesiapa yg berpuasa 3 hari di awal, pertengahan dan akhirnya maka ALLAHakan menuliskan baginya pahala 70 org Nabi-nabi pahala beribadat selama 70 tahun dan jika ia meninggal dunia pada tahun itu, maka ia akan mendapat pahala mati syahid.

*kelebihan malam Nisfu syaaban pula ialah sesiapa yg bangun mendirikan solat sunat dan menghidupkan malam itu dengan bnyk berdoa, berzikir, berselawat, bertasbih, membaca Al-Quran dan sebagainya maka ALLAH akan membukakan 300 pintu rahmat di samping doanya tidak akan di tolak.

*orang-orang yg tidak di ampunkan oleh ALLAH pada malam itu ialah mereka yg menyekutukan ALLAH dgn sesuatu, tukang sihir, tukang nujum, mereka yg suka bermusuhan, peminum arak, penzina, pemakan riba, derhaka terhadap kdua ibu bapa, pembuat fitnah dan mereka yg memutuskan tali silaturrahim…

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: